“Piękno na to jest, by zachwycało do pracy - praca, by się zmartwychwstało.” Cyprian Kamil Norwid
Szkolne Koło PCK
Opiekunem Koła jest pani Anna Szymanis.
Koło jest nastawione na szerzenie działalności charytatywnej i wolontariatu.
Program powstał z myślą o uczniach, którzy chcieliby pomagać innym, promować idee humanitaryzmu oraz podejmować się bezinteresownej pracy na rzecz drugiego człowieka. Działalność Szkolnego Koła PCK jest niezwykle istotnym elementem działalności społecznej młodzieży. Uczestnictwo w Pracach Koła jest niejednokrotnie szansą na pierwszy kontakt dzieci i młodzieży z instytucją Polskiego Czerwonego Krzyża. Podejmowana przez Koło działalność opiekuńcza, wprowadzanie elementów oświaty zdrowotnej oraz wiadomości z zakresu prawa humanitarnego, tolerancji i poszanowania drugiego człowieka stają się fundamentem budowy osobowości młodzieży. Pozwalają także na przygotowanie do dorosłego życia ludzi wrażliwych na ludzką krzywdę, umiejących harmonijnie współżyć z ludźmi i otoczeniem. Efektem realizacji programu ma być rozwój wrażliwości na ludzką krzywdę, nauka samodzielności sądów, szacunku dla innych i odruchów naturalnej pomocy potrzebującym. Ma on również stworzyć uczniom sposobność realizacji wspólnych działań i demokratycznego podejmowania akceptowanych przez wszystkich decyzji.
Zadania Szkolnego Koła PCK zostały uwzględnione następujące elementy:
- zapoznanie uczniów z problematyką działalności charytatywnej, kształtowanie poczucia konieczności niesienia pomocy innym;
- wpajanie uczniom zasad i nawyków pracy w grupie;
- zapoznanie uczniów z potrzebami innych, kształtowanie zdolności empatii;
- rozwijanie poczucia przynależności do społeczeństwa;
- propagowanie zdrowego stylu życia i uświadamianie zagrożeń, które wiążą się z nieprzestrzeganiem zasad higieny.
Realizację zadań szkolnego koła PCK oparto w głównej mierze na Programie Współpracy ze Szkolnymi Kołami PCK opracowanym przez Krajową Radę Młodzieżową PCK dostosowując do potrzeb szkoły.
Do najważniejszych strategii działania należy:
- działalność charytatywna (organizacja pomocy dla potrzebujących dzieci poprzez zbiórki pieniędzy, pozyskiwanie sponsorów i akcje charytatywne,
- działalność informacyjna (przygotowywanie w gablotkach „gazetek” informacyjnych i prozdrowotnych),
- działalność edukacyjna (promowanie zdrowego stylu życia).
- działalność okolicznościowa (organizacja dni świątecznych w szkole i różnego typu zabaw — Np. : zabawa andrzejkowa, zabawa karnawałowa).
Cele ogólne:
- Propagowanie działalności opiekuńczej — uczulanie na krzywdę drugiego człowieka.
- Poszerzanie wiadomości młodzieży z zakresu prawa humanitarnego, tolerancji i poszanowania godności człowieka.
- wpajanie umiejętności współżycia w grupach społecznych i współdziałania z ludźmi.
- Propagowanie idei krwiodawstwa poprzez organizowanie akcji oddawania krwi
Cele szczegółowe:
- Organizacja zbiórek odzieży, podręczników i przyborów szkolnych, zabawek i słodyczy.
- Przygotowanie imprez szkolnych o charakterze charytatywnym
- Przygotowanie akcji informacyjnych, promujących zdrowy i higieniczny styl życia.
W efekcie działalności Szkolnego Koła PCK przewiduje się wystąpienie następujących efektów:
- uczniowie powinni wykazywać się większą wrażliwością na potrzeby innych – zwłaszcza słabszych.
- uczniowie powinni nabyć umiejętność pracy w grupie, harmonijnej współpracy i wspólnego rozwiązywania problemów.
- uczniowie, którzy zetkną się z instytucją wolontariatu, powinni zrozumieć, że wartości materialne nie mogą być najważniejszym celem życia.
- uczniowie powinni mieć świadomość zagrożeń cywilizacyjnych otaczającego świata, a także wiedzieć, jak się przed nimi ustrzec, praktykując zdrowy i higieniczny tryb życia
- uczniowie powinni nauczyć się odpowiedzialności za siebie i innych, być gotowi do niesienia pomocy (w tym również oddawania krwi dla ratowania innych).
Szkolne Koło PCK w Liceum Ogólnokształcącym im. C.K. Norwida pracuje według własnego uaktualnianego corocznie planu, uwzględniając propozycje Zarządu Rejonowego PCK, działania wynikające z tradycyjnych terminów oraz rzeczywiste potrzeby społeczności szkolnej.