Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida w Radzyminie
“Piękno na to jest, by zachwycało do pracy - praca, by się zmartwychwstało.” Cyprian Kamil Norwid
 Humaniści w Muzeum Narodowym

Humaniści w Muzeum Narodowym

6 października 2015 r. klasy IC i IIC pojechały na wycieczkę do Muzeum Narodowego w Warszawie na lekcję muzealna dotyczącą epok Oświecenia i romantyzmu.

W muzeum zostaliśmy podzieleni na dwie grupy. Nasza lekcja miała na celu utrwalenie wiedzy na temat klasycyzmu oraz poszerzenia wiadomości z epoki romantycznej.

Pierwszym obrazem, przy którym zatrzymaliśmy się na dłużej był „Cesarz Tytus nadaje prawa Rzymowi” Franciszka Smuglewicza. Od pani przewodnik dowiedzieliśmy się o głównych cechach i przesłaniu obrazu. Warto zauważyć, że wszystkie podziwiane przez nas obrazy jak np. „Gniew Saula na Dawidzie” – Antoniego Brodowskiego czy „Alegoryczny portret Marii Mirskiej, Barbary Szumskiej i Adama Napoleona Mirskiego” były statyczne, harmonijne i przeważnie nawiązywały do kultury antycznej. Po powtórce z Oświecenia przyszedł czas na romantyzm. Różnice pomiędzy sztuką klasycystyczną a romantyczną zobaczyliśmy od razu. Reprodukcje XIX-wieczne były dynamiczne, nacechowane emocjami i „lekko malowane”. Nie były one również malowane z taką dokładnością, jak te z wieku XVIII. Wówczas podziwialiśmy takie dzieła jak: „Bitwa pod Somosierrą” Piotra Michałowskiego, czy „Portret Adama Mickiewicza na Judahu skale” Walentego Wańkowicza. Ciekawym elementem było porównanie portretów braci Brodowskich, jednego w stylu oświeceniowym, drugiego w romantycznym.

Kluczowym punktem lekcji był mały test związany z dwoma epokami. Podzielono nas na grupy. Każdy z nas miał przydzielony obraz, by następnie wypisać jakie cechy on posiada i do jakiej epoki go zaliczyć. Była to dla nas powtórka nie tylko z lekcji muzealnej, ale z lekcji języka polskiego. Na koniec mogliśmy podziwiać obraz Jana Matejki „Bitwa pod Grunwaldem”.

Po lekcji muzealnej udaliśmy się na spacer po Warszawskich Łazienkach.

Wycieczka była udana. Sądzę, że każdy z nas w jakiś sposób się dokształcił i powtórzył coś z klasycyzmu i romantyzmu.

Natalia Wize, klasa IIC