“Piękno na to jest, by zachwycało do pracy - praca, by się zmartwychwstało.” Cyprian Kamil Norwid
„Podkowiński powraca do Chrzęsnego” wystawa malarska
Podkowiński we wnętrzach pałacu
29 lutego grupa uczniów liceum pod opieką pani Marii Różyckiej i pani Jolanty Sitek udała się do pałacu w Chrzęsnem na inaugurację wystawy „Podkowiński powraca do Chrzęsnego”. Wystawa została poświęcona 150 rocznicy urodzin malarza. Na ekspozycji znalazły się kopie prac artysty, prezentujące jego dorobek artystyczny, zwłaszcza obrazy związane z Chrzęsnem, a także publikacje poświęcone artyście. Inauguracji wystawy towarzyszył wykład Macieja Czyżewskiego, asystenta w pracowni malarstwa oraz pracowni rysunku warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Ponadto widzowie obejrzeli spektakl teatralny „Podkowiński - Chrzęsne - impresja”, w którym wystąpili - Anna Lenartowicz – aktorka, autorka scenariusza oraz aktorzy – Julia Mańkowska, Witold Bieliński. Forma teatralna przybliżyła twórczość wybitnego malarza, a także jego powiązania z ostatnim rodem właścicieli Chrzęsnego. Dopełnieniem spotkania była projekcja hologramu, zawierająca watek Wladysława Podkowińskiego i jego związków z Chrzęsnem. Hologram przedstawia historię majątku opowiedzianą z perspektywy dwojga młodych ludzi zwiedzających obiekt, wzbogaconą komentarzem przewodnika - poezją Cypriana Kamila Norwida oraz wspomnieniami Władysława Podkowińskiego. Przywoływanie przez bohaterów historii pałacu łączy się z prezentacją ciekawych faktów i postaci związanych z tym miejscem. Pojawiają się wspomnienia o dawnych właścicielach, ale też ciekawe wątki z XIX wieku, kiedy to pałac w Chrzęsnem pełnił rolę salonu artystycznego. Tutaj bywał Cyprian Norwid, a także przebywał Władysław Podkowiński, prekursor polskiego impresjonizmu. Bohaterowie odkrywają przed widzem kulisy powstania obrazu „Szał uniesień”, prezentując jednocześnie historię jego nieszczęśliwej miłości do Ewy Kotarbińskiej, córki właściciela dóbr w Chrzęsnem.
Z historią pałacu w tle
Szczególne miejsce w historii pałacu należy do rodziny Koskowskich, którzy nabyli majątek w Chrzęsnem w roku 1859. Ich zamiłowanie do sztuki i kontakty towarzyskie sprawiły, że do Chrzęsnego zaczęli przybywać przedstawiciele inteligencji i świata artystycznego Warszawy. Od tego momentu pałac pretendował do rangi salonu artystycznego. Wincenty Koskowski miał pięć córek. Trzy z nich odegrały szczególną rolę w historii dworu. To Stanisława, Ewa i Wincentyna. Córki Wincentego Koskowskiego związały się z ciekawymi ludźmi, wywodzącymi się z kręgów artystycznych. A do Chrzęsnego zaczęli przybywać artyści, m.in. prekursor impresjonizmu - Władysław Podkowiński. Do rangi legendy urosła historia niespełnionej miłości młodego Podkowińskiego do Ewy Kotarbińskiej, żony przyjaciela. Podkowiński spędził wakacje w majątku żony malarza Juliana Maszyńskiego w Mokrej Wsi. Często też bywał w Chrzęsnem, gdzie bawiły obie siostry Koskowskie: Ewa Miłoszowa Kotarbińska i Stanisława Julianowa Maszyńska – żony znanych malarzy. Legenda artystyczna głosi, że obraz „Szał uniesień” Władysława Podkowińskiego jest świadectwem niespełnionej i w konsekwencji tragicznej miłości do Ewy Kotarbińskiej. Pałac skrywa bez wątpienia jeszcze wiele tajemnic. Warto wybrać się tam, aby podziwiać piękno architektury, jak i poznać bliżej jego historię.
Polecamy!
Młodzież z zaciekawieniem poznała dorobek Podkowińskiego i sekrety wielkiej miłości malarza do Ewy Kotarbińskiej. Otrzymaliśmy od pana Macieja Czyżewskiego publikację zatytułowaną „100% malarstwa - 60 lat Wydziału Malarstwa ASP w Warszawie”. Książka jest dostępna w naszej bibliotece. Wystawę, w tym kopię słynnego „Szału uniesień” Władysława Podkowińskiego, można będzie oglądać do końca kwietnia 2016 r. Podobnie, jak na wszystkie inne pałacowe wydarzenia kulturalne - wstęp jest wolny. Polecamy!
Maria Różycka