Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida w Radzyminie
“Piękno na to jest, by zachwycało do pracy - praca, by się zmartwychwstało.” Cyprian Kamil Norwid


Debata nt. "Rola lokalnych produktów, a ekonomia w życiu gminy”

27 marca 2013r

Dnia 26.03.2013 r. uczniowie Liceum Ogólnokształcącego im. Cypriana Kamila Norwida w Radzyminie Dawid Gębicki i Mateusz Marcinkiewicz pod opieką Pani Karoliny Odelskiej przeprowadzili debatę, której tematem była "Rola lokalnych produktów, a ekonomia w życiu gminy”. Debata odbyła się na zaproszenie pana Burmistrza w sali obrad Rady Miejskiej. Wśród gości znaleźli się: Pan Zbigniew Piotrowski – Burmistrz miasta Radzymin, Pan Tadeusz Jędrasik – Radny – Radny gminy Radzymin, Pani Iwona Truszkowska – Powiatowy Rzecznik Konsumenta, Pani Urszula Zimińska – Dyrektor L.O. im. C.K. Norwida w Radzyminie, Pani Iwona Ślubowska – właścicielka "Pierogarni Wiejskiej”, Pan Piotr Kwiatkowski – właściciel sklepiku szkolnego, Pan Przemysław Stankiewicz – właściciel lokalnej wytwórni wafli do lodów "Waflex”, nauczyciele: Pani Maria Różycka, Pani Karolina Odelska oraz uczniowie Liceum w Radzyminie: Zastępca Samorządu Uczniowskiego Katarzyna Śladowska oraz Sandra Szydłowska, Paulina Budek, Piotr Przytulski, Cezary Wardak, Mariusz Karpiński, Szymon Cymer.

Debata związana była z projektem, którego realizację w szkole zainicjowana została przez uczniów klasy Ic naszej szkoły, a związanego z eliminacjami do Parlamentu Dzieci i Młodzieży. Projekt realizowany jest pod patronatem Centrum Edukacji Obywatelskiej, Kancelarii Sejmu Rzeczpospolitej oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej. Przeprowadzenie ww. debaty oraz przygotowanie materiału filmowego z jej przebiegu to element pracy uczniów. Spotkanie podzielone było na trzy części: pytania prowadzących do gości, pytania publiczności, podsumowanie debaty przez Panią Rzecznik i prowadzących debatę.

Wnioski, które udało nam się zebrać:

- młodzież zna walory zdrowotne i ekonomiczne kupowania lokalnych produktów,

- mimo posiadanej wiedzy uczniowie wolą Fast–Foody, gdyż brakuje mody na produkty ekologiczne,

- uczniowie wiedzą na czym polega ekologiczna produkcja,

- lokalni sprzedawcy np. ze szkolnego sklepiku i supermarketu w swojej ofercie posiadają towary ekologiczne i wytwarzane w najbliższej okolicy,

- towary ekologiczne mają utrudnioną konkurencję z produktami globalnymi ze względu na cenę i zasobność okolicznych mieszkańców,

- bez odpowiednich działań promocyjno – reklamowych produkty lokalne nie są znane szerokiemu gronu odbiorców,

- świadomość ekologiczna musi być budowana od najmłodszych lat zarówno w domu rodzinnym jak i w szkole,

- lokalni producenci powinni dążyć do zarejestrowania swoich lokalnych produktów, które są wielkim potencjałem promującym nasz region w Polsce i całej Unii Europejskiej,

- tylko dzięki współdziałaniu lokalnych producentów, młodego pokolenia konsumentów i kampaniom społecznym można wypromować lokalne, ekologiczne marki produktów.

Plany działań, które zamierzamy podjąć:

We współpracy z Samorządem Uczniowskim i Dyrektorem Szkoły:

- włączenie się do działań towarzyszących sesji popularnonaukowej „GMO- rozkwit czy upadek ludzkości” organizowanej w kwietniu 2013r. przez szkołę i wsparcie samorządu podczas organizowanej przez niego zbiórki makulatury oraz poszerzenie tej inicjatywy o jednorazowe opakowania: reklamówki, kubeczki i butelki.

- urządzenie na facebooku szkolnym kącika poświęconego zdrowym nawykom konsumenckim i żywieniowym. W kąciku uczniowie mieliby możliwość publikowania swoich pomysłów na Eko – kanapkę lub Eko – sałatkę, a odwiedzający stronę na głosowanie na poszczególne propozycje. W ramach tej inicjatywy wiedza o ekologii rozpowszechniana by była wśród młodzieży radzymińskiej oraz sąsiednich gmin.

- zorganizowanie degustacji lokalnych produktów spożywczych podczas spotkania z gimnazjalistami w ramach dni otwartych oraz podczas rodzinnego pikniku w czerwcu 2013r. Budowanie zaufania mieszkańców naszej gminy do lokalnych produktów i promowanie ich wytwórców.

- opracowanie materiałów multimedialnych promujących Eko – rozwój oraz lokalne produkty, możliwych do wykorzystania podczas lekcji wychowawczych w LO jak i innych zaprzyjaźnionych szkołach. Rozpowszechnienie ich drogą elektroniczną wraz z listem zachęcającym do ich użycia podczas zajęć oraz celami przyświecającymi ich twórcom.


Linki do filmów dokumentujących debatę:

Film 1 - "DEBATA C.K. Norwid Radzymin"

Film 2 - "Podsumowanie debaty 26.03.2013r."