Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida w Radzyminie
“Piękno na to jest, by zachwycało do pracy - praca, by się zmartwychwstało.” Cyprian Kamil Norwid

Wycieczka do Muzeum Powstania Warszawskiego

11 stycznia 2012

11.01.2012 roku klasa IIIc wraz z opiekunem panią Karoliną Odelską i panią Agnieszką Strojecką odbyła wycieczkę do w Muzeum Powstania Warszawskiego. Wycieczka ta bezpośrednio wiązała się z omawianymi na lekcjach zagadnieniami, dlatego też była możliwością skonfrontowania na bieżąco wiedzy książkowej z przekazem ustnym przewodnika oraz zachowanymi eksponatami. Muzeum Powstania Warszawskiego łączy w sobie historię z nowoczesnością, miejsce pamięci z współczesnymi środkami prezentacji. W ten sposób jego twórcy próbują zakorzenić wydarzenia sprzed 60 lat we współczesnej świadomości narodowej. Dzięki takiemu połączeniu przekaz był czytelny, wierny i wiarygodny. A zatem trafił do współczesnego odbiorcy, którym w tym przypadku była nasza klasa. Wizyta w muzeum była swoistą lekcją historii. Dowiedzieliśmy się na niej, jak przebiegało powstanie oraz zobaczyliśmy ekspozycję złożoną z zachowanych pamiątek po tamtych wydarzeniach.

W niepowtarzalny sposób zaprojektowana ekspozycja muzealna oddziaływała na nas obrazem, światłem i dźwiękiem. Aranżacja wnętrza i wykorzystanie efektów multimedialnych przybliżyły powstańczą rzeczywistość. Głównymi elementami wystawy były zdjęcia w wielkich formatach, monitory i komputery. Wytyczona trasa przedstawiała chronologię wydarzeń i prowadziła nas przez poszczególne sale tematyczne. Zwiedzając poruszaliśmy sie się w scenerii sprzed sześćdziesięciu lat, chodząc po granitowym bruku wśród gruzów zniszczonej Stolicy, przechodziliśmy przez wszystkie kondygnacje budynku. Sercem Muzeum jest stalowy monument, na jego ścianach wyryte jest kalendarium Powstania, a dobiegające z niego brzmienie bijącego serca symbolizują życie Warszawy w roku czterdziestym czwartym. Na parterze przedstawiono czas okupacji i sam wybuch Powstania – godzinę „W”. W tę część ekspozycji wprowadzono kalendarium wydarzeń od 1 września 1939 r. po 8 maja 1945. Pokazano życie codzienne okupowanej stolicy, niemiecki terror, którego symbolem są Palmiry i więzienie na Pawiaku, a także funkcjonowanie Polskiego Państwa Podziemnego i Akcję „Burza”. Najbardziej wymownym symbolem godziny „W” jest zegar ustawiony na godzinę 17.00. Atmosferę warszawskiej ulicy tamtego czasu oddają polskie flagi na replice jednego z niemieckich bunkrów i zdjęcia Eugeniusza Lokajskiego.

W oddzielnym pomieszczeniu eksponowane są maszyny drukarskie z lat 40., wszystkie są sprawne i drukują m.in. historyczne obwieszczenie z 3 sierpnia 1944 roku, „Biuletyn Informacyjny” oraz ulotki okolicznościowe. Na drugi poziom ekspozycji wjechaliśmy windą, na której umieszczona została kolekcja powstańczych opasek. Na antresoli zaprezentowano nam walki w sierpniu i życie codzienne w powstańczej Warszawie. W kinie Palladium wyświetlone nam zostały trzy powstańcze kroniki filmowe Biura Informacji i Propagandy AK, pokazywane w czasie Powstania. Na trasie zwiedzania znajdowała się aranżacja kanału, gdzie w identyfikacji z powstańcami posłużyła nam odpowiednia scenografia, efekty wizualne i dźwiękowe.Kanał i schody poprowadziły nas na piętro. Ten fragment ekspozycji pokazał nam upadek Powstania i następujące po nim wydarzenia.. Wyróżnioną częścią jest Miejsce Pamięci, w którym odnaleźliśmy powstańcze mogiły. Odrębne pomieszczenia stanowią sale: „Radiostacje i łączność”, „Poczta Polowa”, które również zobaczyliśmy. Centralnym punktem drugiej części ekspozycji w hali z Liberatorem, jest replika samolotu Liberator B-24J w skali 1:1. Dopełnieniem efektu jest część poświęcona alianckim zrzutom. W podziemiach znajduje się sala „Niemcy”, przedstawiająca Powstanie widziane oczami tych, przeciwko którym wybuchło.

Historia Powstania została nam opowiedziana we wszystkich aspektach oraz został przekazany jego sens. Śladami powstańców mogliśmy przeżyć kolejne dni zmagań z okupantami. Dzięki temu ujrzeliśmy wydarzenia z sierpnia 1944 roku oczami Warszawiaków i teraz lepiej rozumiemy to, co się wówczas wydarzyło. Miejsce to doskonale oddaje klimat tamtego czasu, odtwarza atmosferę powstańczej Warszawy, pokazuje nie tylko 63 dni walki, ale także życie codzienne ludności cywilnej.